Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Webianar: Zdigitalizowane życie. Czego nie automatyzować? O skutkach ubocznych rozwoju technologii (18.11.2020)

Webianar: Zdigitalizowane życie. Czego nie automatyzować? O skutkach ubocznych rozwoju technologii (18.11.2020)

W ostatnich latach obserwujemy ogromny postęp w dziedzinie uczenia maszynowego. Pozwoliło to współczesnym korporacjom jeszcze skuteczniej eksploatować ludzkie doświadczanie, które uznały za darmowy surowiec. W wyniku tej rabunkowej eksploatacji degradują ludzką naturę podobnie jak korporacje wczesnego kapitalizmu zdegradowały środowisko naturalne.

 

"Uwierzyliśmy w opowieść, że technologia nas uratuje, a najnowszym wcieleniem tej opowieści jest Sztuczna Inteligencja.

Cyfrowe zaczęliśmy utożsamiać z perfekcyjnym, komputer stał się dominującą metaforą naszych czasów, a postęp techniczny odpowiedzią na rozwiązanie każdego problemu. Tym bardziej warto pamiętać słowa „Każda technologia niewątpliwie coś nam daje, ale w zamian też coś nam odbiera.”, które często powtarzał amerykański filozof, medioznawca, krytyk kultury Neil Postman.

Technologia niesie wartości jej twórców. Nikt nie pyta nas o zdanie, czy chcemy tych wartości. Czy chcemy zespolić się z otaczającymi nas urządzeniami napędzanymi kodem? Słyszymy, to nieuniknione, technologia tak ma, rozwija się wykładniczo, to kolejny etap ewolucji. Czas uświadomić sobie, że nie musi tak być! Tak zostało to zaprojektowane, zatem możemy to przeprojektować.

Zatem na tym, co digitalizacja odbiera naszemu życiu, chciałbym skupić podczas tego wystąpienia, bo co digitalizacja nam daje, słyszymy nader często. 

Dodam, że fascynuje mnie rozwój jaki dokonał się w obszarze techniki cyfrowej, a programując postrzegam komputer jako wzmacniacz moich możliwości umysłowych. Tym bardziej czuję się zobowiązany opowiadać o skutkach ubocznych tego rozwoju." -  Wiesław Bartkowski

 

KIEDY: 18 listopada, 17:00-19:00

GDZIE: online | webinar

Zapisy na wydarzenie ➡️ http://bit.ly/zdigitalizowane

Zarejestrowanym uczestnikom link do webinaru przekażemy w osobnej wiadomości

Prelegent:

Zdjęcie prelegenta Wiesława BartowskiegoWiesław Bartkowski - projektant interakcji i badacz systemów złożonych. Kierownik i współtwórca studiów podyplomowych CreativeCoding.pl, antydyscyplinarnie przełamujących granice pomiędzy sztuką, dizajnem, nauką i technologią. 

Twórca terminu i manifestu „materia kodu”, proponującego nowe spojrzenie na kod - tekst źródłowy programu komputerowego - jak na rodzaj tworzywa, które można kształtować przez doświadczanie. „Materia kodu” to również fizyczna manifestacja kodu przełamująca barierę ekranów dzięki połączeniu kodu z elektronika i cyfrową fabrykacją. 

Należy do kadry School of Form na Uniwersytecie SWPS. Uczy artystów i projektantów wykorzystywania w swoim warsztacie „materii kodu”. 

Naukowo zajmuje się complex systems. Bada tworząc symulacje komputerowe. Realizował badania m.in. w programie „Future and emerging technologies” na temat „Quality Collectives: Socially Intelligent Systems for Quality”. Stworzył narzędzia wykorzystywane w ONZ i West Point. Na studiach doktoranckich pod kierunkiem prof. Andrzeja Nowaka, badał m.in. “emocjonalne” sztuczne sieci neuronalne jako narzędzie do optymalizacji przybliżonych rozwiązań problemów NP-trudnych. Analizował duże zbiory danych z systemów techno-społecznych, w szczególności badał jak zachodzi wpływ społeczny w relacjach mediowanych przez technologię. Odkrył jak identyfikować realne źródła wpływu analizując dynamikę sieci. Zaniepokojony konsekwencjami komercyjnych zastosowań swoich odkryć postanowił nie publikować wyników tych badań. 

Działania naukowe zbliżyły go do świata sztuki i designu. Jego wizualizacje i instalacje interaktywne prezentowane były m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Centrum Sztuki Współczesnej, Zachęcie, Galerii BOZAR, Galerii Arsenał, Artothek Monachium, Teatrze Powszechnym i Teatrze Nowym. Wystawy, których był kuratorem i współautorem znalazły się na Festiwalu Gdynia Design Days, Festiwalu Przemiany i Gallery Spaces na Ars Electronica Festival. 

Współpracował z Florida Atlantic University, Ammerman Center for Art and Technology w Connecticut, Institute for Scientific Interchange Foundation Torino, Columbia University oraz Instytutem Podstaw Informatyki PAN.

Laureat DESIGN ALIVE AWARDS 2018 w kategorii Animator m.in. za poszerzanie horyzontu styku interaktywnej techniki z naukami humanistycznymi, designem i sztuką.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Znajdź nas w sieci: